Відділ освітніх технологій та популяризації українознавства
ВІДДІЛ ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ПОПУЛЯРИЗАЦІЇ УКРАЇНОЗНАВСТВА
DEPARTMENT OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES AND POPULARIZATION OF UKRAINIAN STUDIES
Відділ освітніх технологій та популяризації українознавства НДІУ встановлює зв’язки з українознавчими центрами України та за кордоном; започатковує спільні проекти, які спрямовані на дослідження у царині українознавства, що сприяють поширенню знань про Україну та формуванню позитивного іміджу країни у світовому співтоваристві; реалізує спільні семінари, конференції, конгреси, конкурси, форуми, фестивалі з представниками освітніх та наукових кіл України; здійснює впровадження вивчення українознавства в мережу дошкільної, загальноосвітньої, вищої освіти в аспекті науково-дослідної діяльності відділу.
The Department of Educational Technologies and Popularization establishes connections with Ukrainian studies centers in Ukraine and abroad; initiates joint projects aimed at research in the field of Ukrainian studies, which contribute to the dissemination of knowledge about Ukraine and the formation of a positive image of the country in the world community; implements joint seminars, conferences, congresses, competitions, forums, festivals with representatives of educational and scientific communities of Ukraine; implements Ukrainian studies into preschool, comprehensive school, and higher education in the aspect of scientific research activities of the department.
Тема НДР на 2020-2022 рр: «Концепт ідентичності українства в умовах соціокультурних трансформацій: загрози національній безпеці в гуманітарній сфері».
Керівниця НДР – кандидатка історичних наук Газізова Олена Олександрівна.
Cпівробітники відділу
Газізова Олена Олександрівна – кандидатка історичних наук, завідувачка відділу освітніх технологій та популярізації українознавства Науково-дослідного інституту українознавства.
Коло наукових інтересів
Дослідження етнокультурних та соціально-психологічних трансформацій в умовах гуманітарних викликів сучасного українського суспільства.
Останні наукові публікації:1. Газізова О. Загрози національній безпеці в гуманітарній площині: ціннісно-смислові аспекти. Українознавчий альманах. Випуск 27. Київ: «Міленіум», 2020. С. 60–67.
2. Газізова О. Українознавчі пріоритети формування національно-культурної ідентичності учнівської молоді. Українознавство. 2020. № 4. С. 170–182.
3. Газізова О. Трансформація ідентичностей внутрішньо переміщених осіб в процесі їх соціокультурної адаптації та інтеграції у нові територіальні громади. Українознавство. № 4. – К., 2019. – С. 83–97.
4. Газізова О. Відкриття ХІІ Міжнародного конкурсу з українознавства для учнів 8–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів // Українознавство. – К., 2019. – С. 205–215 (у співавторстві).
5. Газізова О. Українознавчі проекції в науково-дослідних роботах переможців ХІІ Міжнародного конкурсу з українознавства для учнів 8—11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Українознавство, 2019 №2 (71). С. 58.
6. Газізова О. Динаміка трансформації культурно-ідеологічних пріоритетів в освітньому просторі АР Крим у контексті гуманітарних викликів (1991–2017 рр.). Українознавство. – № 3. – 2017. – С. 166–180.
10. Газізова О. Проблеми етнокультурного простору АР Крим в контексті анексії півострова. Українознавчий альманах. – № 22. – 2017. – С. 22–28.
11. Газізова О. Постдепортаційний Крим в соціодемографічній специфікації УРСР та історичних процесах незалежної України. Українознавство. – № 4 (65). – 2017. – C. 193–203.
12. Газізова О. Кримськотатарське питання в контексті анексії Криму. «Вісник Львівського університету. Серія філософсько-політологічні студії». – № 15. – 2017. – С. 141–147.
Бойко Світлана Миколаївна – кандидатка філософських наук, старша наукова співробітниця відділу освітніх технологій та популяризації українознавства НДІУ.
Коло наукових інтересів
Філософські основи національної системи виховання в Україні; проблема збереження української ідентичності у контексті глобалізаційних процесів; особливості українознавчого спрямування навчально-виховного процесу в освітніх осередках українського зарубіжжя; національна культура в розбудові громадянського суспільства в Україні, впровадження українознавчих наукових знань в освітньо-виховну систему вітчизняних навчальних закладів у контексті завдань сталого розвитку України.
Останні наукові публікації:1.Бойко С. М. Дослідно-експериментальна робота з упровадження українознавчих знань в освітній простір. Нове та традиційне у дослідженнях сучасних представників психологічних та педагогічних наук. Збірник тез наукових робіт учасників міжнародної науково-практичної конференції (м. Львів, 27–28 березня 2020 року). Львів: ГО «Львівська педагогічна спільнота», 2020. Ч. 2. С. 112–116. (у співавторстві).
2. Бойко С. Діалог культур: впровадження навчальної програми для суботніх і недільних шкіл українського зарубіжжя «Я і Україна» за межами України. X Internationale virtuelle Konferenz der Ukrainistik «Dialog der Sprachen – Dialog der Kulturen. Die Ukraine aus globaler Sicht». X Міжнародна наукова Інтернет-конференція з україністики «Діалог мов – діалог культур. Україна і світ». München, 24–27 оktober 2019 / Інститут слов’янської філології Університету Людвіга-Максиміліана. München, 2020. С. 480–491.
3. Бойко С. Українська молодь і громадянське суспільство в умовах сучасних викликів. Українознавчий альманах. Вип. 27. С. 23–29.
4. Бойко С. Українознавче спрямування освітніх галузей як чинник збереження і розвитку національного культурного середовища. Україна й українство в етнокультурних процесах: концептуальні узагальнення: колективна монографія. Київ: НДІУ, 2018. С.237–246.
5. Бойко С. Українознавчі пріоритети освітнього процесу в контексті національно-патріотичного виховання молоді. Україна й українство в етнокультурних процесах: концептуальні узагальнення: колективна монографія. Київ: НДІУ, 2018. С.246–253.
6. Бойко С. Формування етнокультурних констант української ідентичності старшокласників у просторі сучасної освіти: на матеріалі щорічних міжнародних конкурсів з українознавства. Україна й українство в етнокультурних процесах: збірник наукових праць. Київ: НДІУ, 2017. С. 78–87.
7. Бойко С. Дослідницька компетентність молодого покоління як один із дієвих засобів вивчення ролі українства в етнокультурних процесах світу. Українознавчий альманах. Київ, 2017. Вип.22. С. 8–16.
Кононенко Алла Михайлівна – наукова співробітниця відділу освітніх технологій та популяризації українознавства НДІУ.
Коло наукових інтересів
Технології формування освітнього середовища як креативного простору утвердження української національної ідентичності в сучасному глобалізованому світі.
Останні наукові публікації:1. Кононенко А. М. «Збереження власної ідентичності в діаспорі як механізм українського культурозбереження». East European Scientific Journal (Warsaw, Poland). 2020. #10(62), part 6. C. 21–26.
2. Кононенко А. М. Формування національно-культурної ідентичності підростаючого покоління в умовах сучасних викликів та загроз. East European Science Journal (Warsaw, Poland). 2020. #11(63), part 7. С. 54–61.
3. Кононенко А. «Роль Світового Конгресу Українців (СКУ) в консолідації українців в постколоніальної доби» // Українознавчий альманах. – 2017. – Вип. 22. – С. 40-48.
4. Кононенко А. Світовий конгрес українців у контексті підтримки суверенітету України та непорушності її кордонів. // Українознавчий альманах. – 2016. – Вип. 19. С. 129-133.
Конкурси з українознавства:
Міжнародний конкурс з українознавства для учнів 8–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів (щорічний)
Конкурс проводиться відповідно до правил проведення Міжнародного конкурсу з українознавства для учнів 8–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 22.08.2013 № 1228, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 11.09.2013 р. за № 1567/24099 та з метою залучення учнівської молоді до наукових досліджень з українознавства через індивідуально-пошукову діяльність.
Міжнародний конкурс для вчителів загальноосвітніх навчальних закладів «Українознавчі пріоритети навчально-виховного процесу» (15 жовтня 2017 – 15 лютого 2018)
Метою Конкурсу стало ознайомлення та поширення кращого досвіду освітян щодо українознавчого наповнення системи освіти, викладання курсу за вибором «Українознавство», а також використання елементів українознавства в різних галузях освіти в Україні та за кордоном з метою патріотичного виховання підростаючого покоління, головною метою якого є набуття молодими громадянами соціального досвіду, готовності до виконання громадянських і конституційних обов'язків, успадкування духовних надбань українського народу, формування особистісних рис громадянина Української держави.
Всеукраїнський конкурс студентських та аспірантських есе:
на тему «Перспективи української національної революції у ХХІ ст.»
на тему «Чи здатна Україна на власний геополітичний проект: місія України та національні інтереси в глобалізованому світі».
Конкурс представляє наукові узагальнення молоді, яка формувалася в незалежній Україні, на місце, яке наша держава займає в міжнародному співтоваристві, на геополітичні пріоритети та відстоювання власних національних інтересів.
У відділі також працювали:
Бойко Тетяна Іванівна – кандидатка філософських наук, упродовж 2014-2019 рр. завідувачка відділу освітніх технологій та популяризації українознавства НДІУ. Коло наукових інтересів – проблеми етнонаціонального розвитку громадянського суспільства, дослідження проблем націєтворення, особливостей становлення української нації та національних відносин.
Дворніцька Лідія Володимирівна – упродовж 2014-2017 рр. працювала як наукова співробітниця відділу освітніх технологій та популяризації українознавства НДІУ. Коло наукових інтересів – новітні інтерактивні методології раннього розвитку дитини та технології продуктивного навчання у середній і вищій школі; вплив постаті Т. Шевченка на виховання молодого покоління; сучасна практична юриспруденція.